Headlines News :
Home » » Hidup 'ditemani' sampah-sarap

Hidup 'ditemani' sampah-sarap

Written By Assistant Editor on Thursday, September 27, 2018 | 8:17 PM


TUMPAT 26 Sept. – Lebih sedekad hidup bergelumbang dengan timbunan sampah-sarap di dalam sebuah rumah di Kampung Bendang Pak Yong, Pengkalan Kubor, di sini tidak sedikitpun menimbulkan rasa jijik kepada seorang wanita pesakit mental.

Difahamkan, wanita tersebut, Wan Hafsah Che Awan, 39, yang tidak mempunyai keluarga dan hidup sebatang kara, berubah menjadi tidak terurus selepas kematian ibu dan bapa angkatnya, 15 tahun lalu.

Jirannya, Che Omar Isa, 68, berkata, Wan Hafsah didapati menghidap penyakit mental sejak usia belasan tahun dan pernah mendapat rawatan di hospital mental.

Katanya, wanita itu kemudiannya dibenarkan keluar dari hospital selepas keadaannya dilaporkan semakin pulih.

“Bagaimanapun, penyakit Wan Hafsah bertambah parah sebaik sahaja kedua ibu bapa angkat yang menjaganya selama ini meninggal dunia, 15 tahun lalu.

“Apa yang membimbangkan saya, dia gemar keluar ru­mah secara bersendirian dan sering terlupa jalan untuk pulang ke rumah. Saya khuatir jika ada pihak mengambil ke­sem­patan terhadapnya terutama gangguan seksual kerana dia seorang wanita,” katanya ketika ditemui, di sini hari ini.

Che Umar memberitahu, dia pernah mengemukakan permohonan bantuan untuk Wan Hafsah kepada pihak yang berkenaan namun tidak dilayan.

Selain itu katanya, taraf Wan Hafsah sebagai penduduk tetap turut merumitkan kea­daan walaupun dia sudah 39 tahun tinggal di negara ini.

Share this post :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Template | Master Template
Copyright © 2018. Reformasi Kini - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Master Template
Proudly powered by Blogger