Headlines News :
Home » » Jangan jadikan kematian permainan media sosial - DJ Dave

Jangan jadikan kematian permainan media sosial - DJ Dave

Written By Senior Editor on Thursday, September 27, 2018 | 9:27 PM


KUALA LUMPUR 26 Sept. - Presiden Yayasan Kebajikan Artis Tanahair (YKAT), Datuk DJ Dave menyelar tindakan pihak yang sering mengambil kesempatan untuk menyebarkan hal kematian palsu artis di negara ini.

Jelasnya, perkara begitu seharusnya disahkan melalui keluarga dan bukan boleh dikongsi sewenang-wenangnya sehingga menimbulkan pelbagai masalah.

“Hal kematian tidak wajar dijadikan bahan permainan dalam media sosial dengan sewenang-wenangnya. Perlu disahkan sumbernya dengan ahli keluarga terlebih dahulu. Itu yang menjadi amalan media-media utama di negara kita sebelum ini dan itu perlu dicontohi.

“Sikap sesetengah blogger yang sengaja menjadikan isu kematian artis sebagai bahan berita mereka walaupun sumbernya tidak sahih adalah sesuatu yang tidak wajar dan bertanggungjawab kerana setiap penulisan perlu punya intergriti.

“Kasihanilah keluarga artis tersebut. Kita tidak boleh menulis tentang berita yang tidak benar terutamanya membabitkan kematian. Itu bukan etika yang baik kerana soal kematian orang lain bukanlah berita yang boleh disensasikan,” katanya.

Sementara itu DJ Dave yang berkesempatan melawat penyanyi Saleem baru-baru ini turut berasa simpati dengan tekanan yang dihadapi penyanyi itu dan ahli keluarganya.

Jelasnya, berita kematian palsu yang disebarkan individu tidak bertanggungjawab baru-baru ini tidak seharusnya berlaku memandangkan Saleem kini masih lagi dirawat.

“Ketika melawat penyanyi tersebut di Hospital HUKM Cheras semalam, keadaan Saleem agak stabil tetapi perlu berada di bawah pemantauan pihak hospital. Hanya keluarga dibenarkan untuk melawat.

“Kita sama-sama berdoa agar Saleem segera sembuh dan boleh kembali menghiburkan orang ramai,” katanya yang turut berdukacita atas pemergian Datuk Suhaimi Mohd. Zain yang lebih mesra dipanggil Pak Ngah semalam. - UM
Share this post :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Template | Master Template
Copyright © 2018. Reformasi Kini - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Master Template
Proudly powered by Blogger